11 maja to nasz Dzień Bez Śmiecenia

Nie zostawiaj po sobie śladu! – to hasło siódmej już edycji kampanii organizowanej przez Rekopol Organizacja Odzysku S.A., której celem jest zwrócenie uwagi na problem wzrastającej ilości odpadów i promocja selektywnej zbiórki i recyklingu. Już drugi rok z rzędu akcja jest częścią projektu dofinansowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej pt. „Segreguj odpady – to się opłaca!”.
Dzień bez śmiecenia - 11 maja Dzień bez śmiecenia - 11 maja

INFORMACJA od REKOPOL O.O.:

W tym roku pragniemy podkreślić, że każdy jest odpowiedzialny za odpady, które wytworzył. Segregacja u źródła, czyli w miejscu gdzie odpad powstaje, jest kluczem do prowadzenia właściwej gospodarki odpadami opakowaniowymi. Indywidualne działanie każdego z nas daje wspólny efekt w postaci wydajnego recyklingu i czystego środowiska.

Naszym celem jest, aby wyselekcjonowane odpady wracały do obiegu i stały się surowcem do produkcji nowych rzeczy – słoików, worków, polarów, gazet, puszek i wielu innych rzeczy codziennego użytku. Moment jest szczególny - za dwa miesiące wejdzie w życie nowa ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, której założeniem jest zwiększenie poziomów recyklingu i odzysku w całym kraju. Każdy z nas będzie mógł się do tego przyczynić segregując odpady u siebie w domu!

Trzeba pamiętać, iż każdy z nas rocznie produkuje ponad 300 kg odpadów - w skali całego kraju rocznie produkujemy ok. 10 mln ton odpadów komunalnych, z których zbierane jest selektywnie tylko 10%, a ¼ z nich to odpady opakowaniowe, które mogą zostać poddane recyklingowi. W Niemczech selektywnie zbieranych jest ok. 90% odpadów.

Co możemy zrobić z naszych odpadów?
Z 35 poddanych recyklingowi butelek PET można wyprodukować bluzę polarową. Opakowania z polipropylenu w Stanach wykorzystywane są do produkcji jeansów. Tworzywa sztuczne stanowią obecnie około 20% odpadów stałych. Zaledwie 15% rocznej produkcji butelek PET jest poddawane w Polsce recyklingowi.

Odpady szklane, mogą być w 100% odzyskane i wykorzystane. Recykling szkła można prowadzić nieograniczoną ilość razy, przeróbka 1 tony szkła pozawala ograniczyć: zużycie energii o 25-32%, zużycie wody o 50%, emisję zanieczyszczeń powietrza o 14-20%, ilość odpadów przemysłowych o 97%.

W Dniu bez Śmiecenia tradycyjnie już nie produkujemy tysięcy plakatów, ulotek, insertów i wlepek. Przygotowujemy kartkę internetową, która po kliknięciu przekieruje na specjalnie stworzoną stronę www.dzienbezsmiecenia.pl

Dlaczego 11 maja?
To dzień w którym rozpoczął funkcjonowanie Polski System Gospodarki Odpadami Opakowaniowymi organizowany zgodnie z wytycznymi Dyrektywy UE 94/62 - 11 maja 2001 roku parlament przyjął pakiet ustaw, w tym regulacje o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i depozytowej DZ. U. nr 63 z 2001 roku, poz. 639 z późniejszymi zmianami. Dzięki naszym wspólnym staraniom data ta wpisuje się w kalendarz ekologicznych przedsięwzięć podejmowanych przez różne podmioty.

Dzień bez Śmiecenia - World non-waste Day to pomysł wypracowany przez młodzież z kilkunastu krajów współdziałających w ramach międzynarodowego programu „Europejski Eko-Parlament Młodzieży”, przedsięwzięcia firmowanego przez PRO EUROPE. (organizację zrzeszającą działające w ramach systemu Zielonego Punktu organizacje odzysku), a koordynowanego i sponsorowanego w Polsce przez Rekopol. Od samego początku współorganizatorami kampanii są wszyscy Akcjonariusze Rekopolu.

Siedem lat temu po raz pierwszy postanowiliśmy zrealizować ten projekt. Spotkał się z bardzo ciepłym przyjęciem – internetowa kartka dotarła do kilkuset tysięcy adresatów! Selektywna zbiórka odpadów stała się tematem wielu audycji i artykułów prasowych, a strona www.dzienbezsmiecenia.pl służy jako źródło informacji dotyczących zasad prawidłowego postępowania z odpadami. Wzrost zainteresowania projektem ze strony Klientów, partnerów gminnych, jak i podmiotów nie związanych z nami gospodarczo – organizacji pozarządowych, placówek edukacyjnych, mediów jak i osób prywatnych potwierdził trafność naszych założeń – mówi Michał Mikołajczyk dyr. sprzedaży i marketingu Rekopolu.

Informacje: REKOPOL O.O.