Świeża, naturalna, ekologiczna .... trawa i reklama IKEA

Prawdziwą perełką eko-marketingu i hitem letniego sezonu okazała się niedawna promocja warszawskiego sklepu IKEA (Targówek). Outdoor, który trzeba podlewać i na bieżąco pielęgnować, samochód i kanapa obsadzone trawą, tego jeszcze w polskiej reklamie nie było. IKEA zaprasza do swojego na nowo urządzonego sklepu, przy okazji przypominając o środowiskowych aspektach branży marketingu.

Przyszło świeże do… Warszawy. Rzeźby z trawy i kiełkujące ulotki, czyli jak IKEA zmienia stolicę

Pół metra - tyle zieleni przypada na jednego mieszkańca Warszawy. Już w sierpniu będzie więcej - na ulicach pojawią się nowe, zaskakujące formy roślinne. IKEA prezentuje rzeźby użytkowe wykonane z żywej trawy, a także „rosnące” billboardy. Mieszkańcy stolicy cały sierpień zobaczyć będą mogli także ekologiczne reklamy uliczne i kiełkujące ulotki. Zaskakujące, bo ekologiczne formy reklamowe: gigantyczne meble wykonane ze świeżej trawy, hasła reklamowe wyczyszczone na chodnikach, billboardy porośnięte kwiatami, ulotki usiane dziką roślinnością, czy „zielony” samochód. Przez cały czas trwania akcji rzeźby i plakaty reklamowe znajdować się są pod stałą opieką ogrodnika, a po jej zakończeniu rośliny na powrót trafią do naturalnej gleby.
Relaks na trawie – meble w skali 2:1

Mimo, że w Warszawie na osobę przypada tylko obszar równy płytce chodnikowej, to dostępne tu lasy, skwery i parki powodują, że miasto to jest jednym z najbardziej zalesionych wśród europejskich stolic. Dla zabieganych mieszkańców miasta IKEA udostępniła meble wykonane ze świeżej trawy. Sofy KLIPPAN wykonane w skali 2:1 niemal przez cały sierpień stać będą w warszawskim ZOO, nadwiślańskim Mieście Cypel oraz w okolicy sklepu IKEA Targówek. „Jesteśmy pewni, że te niecodzienne okazy zostaną zauważone przez mieszkańców stolicy. Co ważne będą to nie tylko eksponaty, a żywa ich prezentacja. Żywa nie tylko dlatego, że porośnięta trawą, ale przede wszystkim dlatego, że będzie można na niej usiąść.” – przekonuje Kamila Popławska, pomysłodawczyni akcji w IKEA Targówek.

Czysto, czyściej – clean ads na chodnikach

Zaledwie 8 litrów czystej wody potrzeba by przywrócić czystość chodnikowi. Te iście miejskie szlaki - na co dzień mniej lub bardziej sprzątane - staną się areną ekologicznych działań IKEA. W ponad stu warszawskich lokalizacjach utworzone zostaną tzw. clean ads – „wyczyszczone” komunikaty reklamowe. Hasła wykonane zostaną kilkoma ruchami szczotki i wodą. Trwałość? 4 tygodnie. Efekt? Zaskakujący, a przede wszystkim ekologiczny!

Bujna zieleń na billboardach – IKEA zaskakuje

Spacer po stolicy przypomina czasem miejski slalom. Wiedzą o tym ci, których męczy ciągłe przemykanie pomiędzy migoczącymi plakatami, jazgotliwymi reklamami i ulotkami na każdym skwerze. IKEA pokaże coś zupełnie nowego. Prawdziwe oleandry, palmy i bluszcz piąć się będą po warszawskich billboardach. „Lejąca” się zieleń i kwiaty mają być zachętą do chwili wytchnienia dla zabieganych mieszkańców stolicy. „Chcemy w przyjazny sposób opowiedzieć o zmianach jakie zaszły w naszym sklepie, a przy okazji zaserwować dawkę odpoczynku. A jeśli kogoś zaskoczymy tak niecodzienną formą reklamy? Tym lepiej. Będą to tylko miłe zaskoczenia” – mówi przedstawicielka IKEA.

Ulotka w doniczce – dzikie kwiaty na papierze

Przez dwa tygodnie sierpnia odwiedzający warszawskie Multikino będą mogli zaangażować się w akcję „odświeżania”. Podczas seansów rozdawane będą roślinne wkładki IKEA. „Jest to specjalnie przygotowany papier utkany nasionami dzikich kwiatów.” – mówi Kamila Popławska. Każdy, kto dostanie tę ulotkę będzie mógł w prosty sposób zasadzić „ją” we własnym domu. „Wystarczy namoczyć, zasypać ziemią, podlać i zostawić na kilka dni. W ten prosty sposób uzyskać można dziki kwiat na swoim parapecie” – instruuje ogrodnik z IKEA.

Ekologiczny samochów rodem z IKEA Ekologiczny samochów rodem z IKEA
Sofa ekologiczna z trawy, z IKEA Sofa ekologiczna z trawy, z IKEA

Ekologiczna karoseria – IKEA orzeźwia Warszawę

Przez cały czas trwania akcji „Przyszło świeże” po Warszawie jeździć będzie „zielony” samochód. Przedstawiciele IKEA rozdadzą bezpłatnie orzeźwiającą lemoniadę. Samochód IKEA rozpoznać będzie można po wyjątkowej karoserii: w całości wykonanej ze świeżej trawy!

Inspiracja to myśl przewodnia zmian, które zobaczyć można w odświeżonym sklepie IKEA Targówek. Dzięki metamorfozom jakie zaszły na parterze sklepu, dzisiejsza IKEA to nie tylko sklep z artykułami wyposażenia domu, ale przede wszystkim niekończące się pomysły na łatwą i tanią metamorfozę wnętrz. Odwiedzając wybrany dział, zobaczyć można skompletowane „od a do z” produkty, tworzące stylowe aranżacje. W nowej przestrzeni produkty są zgrupowane zgodnie z wybraną tematyką, np. porą roku, sezonem czy kolorem, a nie tylko obszarem domu, którego dotyczą. To pierwsza tak duża przebudowa sklepu IKEA Targówek po 11 latach jego funkcjonowania. Informuje o tym pierwsza w Polsce – tak ekologiczna – kampania reklamowa „Przyszło świeże”.

IKEA, Ty tu urządzisz (na zielono) IKEA, Ty tu urządzisz (na zielono)
Ekologiczne billboardy (IKEA) Ekologiczne billboardy (IKEA)

IKEA od dawna ekologiczna

Blisko 80% konsumentów wybiera produkt wytworzony w przyjazny dla środowiska sposób. Badania dowodzą, że poziom wiedzy ekologicznej Polaków jest często wyższy niż w innych krajach świata (np. w Niemczech, Wielkiej Brytanii i USA). Ekologiczny trend dotyka więc każdej branży, dziś nie wystarczy wiedzieć - trzeba także działać.

Jednym z najaktywniejszych społecznie przedsiębiorstw w Polsce jest IKEA, której aktywność ekologiczna doceniana jest zarówno wśród klientów jak i w środowisku biznesowym. Działania na rzecz zrównoważonego rozwoju dotyczą nie tylko promowania ekologicznego stylu życia wśród Klientów, ale i prowadzenia codziennej działalności handlowej IKEA z uwzględnieniem oszczędzania energii, zasobów naturalnych i segregacji odpadów.

„Rozwój zrównoważony to dla IKEA jedna z podstaw działalności biznesowej, nie tylko w tworzeniu oferty produktowej dla klientów, ale we wszystkich wewnętrznych operacjach i relacjach z partnerami zewnętrznymi. To praca pełna wyzwań, i trudna z powodu złożoności tematu, ale też dająca wymierne, pozytywne rezultaty.” – mówi Katarzyna Dulko-Gaszyna, kierownik ds. zrównoważonego rozwoju w IKEA Retail w Polsce.

Informacje: IKEA