Klientko, kliencie kupuj odpowiedzialnie ubrania

Polska Zielona Sieć rozpoczyna projekt Kupuj odpowiedzialnie ubrania. To bardzo ważny projekt, ponieważ porusza problemu, z którym nieświadomie spotykamy się na co dzień. Kupujemy ubrania wyszukując promocji, nie zwracając uwagi na to, w jaki sposób, gdzie i przez kogo zostały wyprodukowane. A to sprzeczne z myśleniem świadomego etycznego konsumenta.
Logo kampanii Kupuj Odpowiedzialnie Ubrania + Logo partnera OGRODNIKA Logo kampanii Kupuj Odpowiedzialnie Ubrania + Logo partnera MO


Celem projektu jest zwrócenie uwagi osób zainteresowanych modą (twórców, dizajnerów, sprzedawców) jak i konsumentów na problemy występujące w globalnym przemyśle tekstylno-odzieżowym.

Z jednej strony upowszechnia wiedzę o społecznych i ekologicznych nadużyciach związanych z produkcją ubrań, które codziennie wszyscy na siebie wkładamy.

Z drugiej, pokazuje pozytywne alternatywy dla konwencjonalnych, globalnie rozpowszechnionych marek. Przedstawia możliwości przeciwstawienia się łamaniu praw człowieka, praw pracowniczych oraz postępującemu zanieczyszczaniu środowiska.

Na stronie www.ekonsument.pl zapoznać się można z artykułami opisującymi sytuację pracownic i pracowników w zakładach produkujących odzież, rolników pracujących przy uprawie roślin takich jak bawełna czy len, jak i wiele wiele więcej… Pod koniec roku 2010 gotowy będzie dla konsumentów pierwszy w Polsce przewodnik po dobrych zakupach, a dla dizajnerów i osób pracujących na rynku odzieżowym specjalny informator na temat odpowiedzialnej mody! Pod koniec projektu, w 2012 roku zorganizowane będą pierwsze w Polsce Targi Odpowiedzialnej Mody!

Po nitce do kłębka…
W ramach przygotowań do projektu, koordynatorka projektu, Maria Huma, odbyła ostatnio podróż na
Mauritius, gdzie wizytowała odpowiedzialne przedsiębiorstwa odzieżowo-tekstylne. Podróż ta miała na celu zebranie informacji "z pierwszej ręki":

„Dzięki podróży na Mauritius, przekonałam się, że odpowiedzialna moda jest naprawdę możliwa. Zobaczyłam tam szczęśliwych ludzi, pracujących po 8 godzin dziennie w bezpiecznych warunkach, których pensje pozwalają na godne życie. To od nas konsumentów teraz zależy, czy wybierając odpowiedzialną modę wyprodukowaną z poszanowaniem ludzi i środowiska, wesprzemy takie inicjatywy*” – mówi Maria Huma.

W ramach podróży na Mauritius wizytowaliśmy m.in. fabrykę Craft Aid Mauritius Ltd. Firma zatrudnia ok. 200 pracownic i pracowników, w tym 50 z nich to osoby niepełnosprawne. Craft Aid jest członkiem WFTO (Światowej Organizacji Sprawiedliwego Handlu), ma certyfikat GOTS (Global Organic Textile Standard) świadczący o wysokich standardach środowiskowych oraz certyfikat Fairtrade. Więcej o Craft Aid: www.craftaid.net

Podczas wyjazdu zostały także przeprowadzone unikatowe wywiady z pracownikami przemysłu tekstylno-odzieżowego. Zwieńczeniem tego doświadczenia będzie raport oraz film dokumentalny mający na celu przybliżenie funkcjonowania odpowiedzialnych przedsiębiorstw związanych z modą. Zdjęcia z tej niezapomnianej podróży można zobaczyć na tej stronie.

Projekt Kupuj odpowiedzialnie ubrania jest częścią europejskiej kampanii „WearFair”, którą współtworzy Polska Zielona Sieć z organizacjami pozarządowymi z Austrii oraz Niemiec. Dzięki europejskiemu wymiarowi projektu, PZS oprze się na doświadczeniu krajów w których od lat odpowiedzialna moda leży w kręgu zainteresowania rzeszy konsumentów. Wierzymy głęboko, że programy takie jak ten, które mają na celu zbliżenie konsumentów i producentów mogą doprowadzić do sytuacji, gdzie ubrania, które na co dzień kupujemy nie będą okupione łzami, potem i krwią ludzi z krajów mniej rozwiniętych.


Informacji udziela:
Zuzanna Zajczenko
Tel. 0-661 797 970
E-mail: zuzanna [at] zielonasiec.pl
www.ekonsument.pl/ubrania