Ekologia w biznesie się opłaca

Jeśli twoja firma już działa ekologicznie, mów o tym głośno! Jeśli jeszcze nie masz pomysłu, jak to zrobić, przemyśl na nowo strategię. Na pewno na tym zyskacie – Ty i Środowisko. Przedruk felietonu z magazynu GoodLifePoland: Katarzyna Dulko o ekologii w biznesie.
Środowisko w Twoich rękach Środowisko w Twoich rękach


Brzmi paradoksalnie, ale to właśnie ekologiczne spojrzenie na biznes może przynieść realne korzyści nie tylko środowisku naturalnemu, ale także samym firmom. Analitycy rynków wielu branż prognozują, że to eko-innowacyjność będzie motorem rozwoju przedsiębiorstw na całym świecie w najbliższych dekadach. Umożliwi też powstanie nowych firm i milionów nowych zielonych miejsc pracy.

Społeczna i ekologiczna odpowiedzialność biznesu, zwana z angielskiego CSR (corporate social responsibility), to szansa na długofalowy rozwój także dla polskich przedsiębiorców. Na ekologii mogą skorzystać zarówno małe lokalne firmy, jak i wielkie koncerny. W każdej branży znajdzie się bowiem dziedzina, w której można się wyróżnić środowiskowym podejściem do biznesu.

Globalnie ekologicznie

Znaczenie działań na rzecz środowiska naturalnego w biznesie już dawno zrozumiały międzynarodowe koncerny. Pozytywny ekologiczny wizerunek nie tylko buduje silną globalną markę, ale przede wszystkim wspiera sprzedaż. Dzięki uwzględnieniu celów środowiskowych we własnej działalności wiele firm przemysłowych (np. transportowych, papierniczych, czy energetycznych) wdraża wewnętrzne systemy zarządzania, które pozwalają oszczędzać energię, kontrolują przepływ surowców, redukują emisje klimatyczne. Dzięki własnej innowacyjności wiele przedsiębiorstw wyprzedza środowiskowe przepisy prawne, a nawet aktualne potrzeby rynku – wszystko by zyskać przewagę nad konkurencją na wiele lat. Przykładem niech będą producenci samochodów hybrydowych, czy właściciele farm wiatrowych. Zmiany klimatyczne i obawa przed wyczerpaniem się surowców są faktem. Wiedzą to najbogatsi tego świata, którzy inwestują np. w energie odnawialne.

Ekologia praktyczna na mniejszą skalę

Ekologia ma praktyczne zastosowanie w biurze, ponieważ to pracownicy firmy mogą zrobić dla niej najwięcej. Odpowiednio zorganizowany system selektywnej zbiórki odpadów, czy programy wolontariatu ekologicznego (np. wspólne sadzenie drzew) pozwalają nie tylko realnie oszczędzać (np. na eksploatacji budynków), ale przede wszystkim stworzą nić porozumienia między pracodawcą a pracownikami. Mitem jest stawianie ekologii w cieniu mody, która przeminie, lub przypisywanie jej tylko i wyłącznie ponoszonych kosztów. Ekologia, a co za tym idzie eko-innowacyjność to pomysł dla wielu przedsiębiorców na zorganizowanie się i racjonalne inwestycje w kryzysie. Większość ze środowiskowych rozwiązań jest tak naprawdę proste i tanie.

Dobry klimat dla ekologii

Klimat sprzyja postawom pro środowiskowym, ponieważ ekologów wspierają dotychczas obojętne media opiniotwórcze, a nawet powstają nowe eko-tytuły (np. Goodlife Poland). W końcu wszystkie badania konsumenckie wskazują, że czytelnicy ekologii chcą i potrzebują. Postawy rodzą potrzeby, a potrzeby rodzą zakupy. Wcześniej czy później klienci zaczną się jej domagać i wybiorą firmę, która najlepiej poradziła sobie z wyzwaniami środowiskowymi. Ekologia to w końcu nowe marki, nowa jakość i nowe miejsca pracy. Same firmy z branży recyklingu zatrudniają tysiące pracowników fizycznych, ale też wielu specjalistów i ich liczba z pewnością będzie rosła.

fot. Katarzyna Dulko csr ekologia bieznes ekomarketing fot. Katarzyna Dulko


Eko-wskazówki dla biznesu

Komunikacja to kluczowy element działania ekologicznego. Załóżmy, że twoja firma produkuje dżemy i inne przetwory. Fakt, że twoje owoce pochodzą z czystych rolniczych terenów, gdzie nie stosuje się sztucznych nawozów, oraz że sprzedajesz je w jednorodnych szklanych opakowaniach, jest twoim ekologicznym atutem. Jeśli prowadzisz agencję reklamową, oferta zielonych eventów czy ekologicznych produktów (kalendarze z makulatury lub długopisy z kukurydzy) rozszerzą twoje port folio i pozwolą na zdobycie nowych, wymagających klientów. Mając firmę kurierską zorganizuj szkolenie z eko-jazdy swoim kierowcom i opracuj z nimi strategię minimalizacji zbędnych kilometrów. A może odkryjesz, że na niektórych trasach bardzie opłaca się wysłać kuriera na rowerze? Jeżeli twoja firma ma rozbudowaną księgowość, zainwestuj w elektroniczny obieg faktur i pozbądź się ton papierowych odpadów. Chcesz się wyróżnić na rynku już przy pierwszych kontakcie z klientem? Zmień papier w drukarkach na szare kartki z makulatury. Obecna technika papiernicza jest na tyle wyspecjalizowana, że nie musisz rezygnować z technicznej jakości. A może pewnego dnia, ze sterty ofert na biurku, twój klient wybierze właśnie twoją, ponieważ będzie z recyklingu.

Jeśli twoja firma już działa ekologicznie, mów o tym głośno! Jeśli jeszcze nie masz pomysłu, jak to zrobić, przemyśl na nowo strategię. Na pewno na tym zyskacie – Ty i Środowisko!

Masz pytania z zakresu eko-marketingu? Napisz do Katarzyny Dulko

Źródło artykułu: magazyn GoodLifePoland
Chcesz zamówić magazyn w wersji drukowanej? Napisz do Redakcji GoodLifePoland!