To już piąta odsłona akcji "Posadź Drzewo" - edycja 2011 roku jest szczególna pod tym względem, że 2011 rok ogłoszono Międzynarodowym Rokiem Lasów. Dlatego pewnie wiele będziemy mieć do czynienia z CSR-owym zaangażowanie firm w projekty związane z zalesianiem.
Tetra Pak - jako producent opakowań, ma się czym pochwalić jeśli chodzi o sadzenia: posadzili 340 000 drzew w największych polskich parkach narodowych, zaangażowali w to 2,5 miliona unikalnych użytkowników Internetu, którzy w łatwy sposób klikali, brali udział w konkursach i wirtualnie sadzili drzewka (które później dzięki sponsoringowi firmy zostały posadzone w realu). W tegorocznej edycji firma planuje posadzić 160 000 drzew, aby w sumie osiągnąć wynik pół miliona drzew.
* Strona programu Tatra Pak: Posadź drzewo 3.0 . Opakowania kartonowe Tetra Pak są produkowane głównie z odnawialnego surowca, jakim jest drewno (szkoda, że nie makulatura). Firma korzysta z surowców pochodzenia skandynawskiego, także w Polsce. Zgodnie z proekologiczną polityką, Tatra Pak współpracuje z takimi dostawcami drewna, którzy swoją działalnością przyczyniają się do zwiększenia powierzchni lasów na planecie stosując zasady Planowanej Gospodarki Leśnej (Sustainable Forestry Management). Jego celem jest trwałe utrzymanie bogactwa i bioróżnorodności. Takie preferencyjne podejście do kontrahentów to element strategii CSR koncernu. Sadzenie marketingowe to dodatek.
Oczywiście nie tylko Tetra Pak angażuje się w sadzenie drzew, robi to także z sukcesem Żywiec Zdrój (producent wody butelkowanej, akcja Po stronie natury), czy wydawca Newsweeka (akcja sadzenia drzew w Jabłonnej pod Warszawą za prenumeratę online). W ogólnym kontekście wiedzy społecznej brakuje jednak spójnego komunikatu, jakie to sadzenie rzeczywiście przynosi korzyści i co się z tymi drzewami po wysadzeniu dzieje. Oby ... po kilku latach nie szły na kolejną wycinkę na przemysł papierniczy? I jeszcze jeden problem: moda na sadzenie niesie za sobą zagrożenie, że każdy niezależnie od kompetencji będzie chciał sadzić. Tymczasem, w przypadku biznesu, jest wiele innych problemów, którymi ten czy inny biznes, skoro chce być taki odpowiedzialny, powinien się zająć (np. odpady, woda, czy dostęp do zdrowej żywności). Warto byłoby, aby specjaliści od marketingowych akcji CSR-owych o tym pamiętali a nie tylko podążali za dzikim tłumem sadzących...
Opracowanie: Redakcja Mój Ogrodnik - portal o ekologicznym ogrodnictwie i odpowiedzialnej konsumpcji