Wartościowa strategia eko czy eko wartościową strategią

Ktoś mądry powiedział, że współcześnie nie da się tworzyć strategii firmy bez wzięcia pod uwagę kryteriów ochrony środowiska. Zgadza się. Tylko czy rzeczywiście każda firma musi mieć strategię? Odpowiedź brzmi: nie każda. Ale ta, która będzie miała długofalową strategię i włączy w nią ochronę środowiska, ma szansę odnieść sukces. I przewrotnie, w przypadku niektórych firm, ekologia może stać się zaczątkiem ich strategii.
Łąka miododajna z facelią błękitną Łąka miododajna z facelią błękitną
Natura a biznes Natura a biznes
Wejście w ekologię to poważna decyzja Wejście w ekologię to poważna decyzja



Moda na EKO ... w zarządzaniu

Obserwując działalność polskich firm nie pokusiłabym się o stwierdzenie, że zarządzanie odpowiedzialnością i ekologią będzie niedługo głównym warunkiem prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce i na świecie, oraz że tradycyjna koncepcja organizacji i zarządzania, polegająca na koncentrowaniu uwagi wyłącznie na wewnętrznych problemach firmy, to za mało, aby skutecznie funkcjonować.

Firmy mówią o ekologii, ale co to oznacza? Ekologia jest modna, wiec na wszelki wypadek warto ją wykorzystywać. Ekologia z pewnością nie zaszkodzi. Nie zaszkodzi też stworzenie programu działań na rzecz środowiska i społeczeństwa, szczególnie, gdy większość z deklarowanych działań jest albo bezkosztowych, albo moze przynieść natychmiastowe zyski marketingowe. Dlatego nie powinno dziwić, że firmy korzystają z dobrodziejstw ekologii.

Pytanie ma głębsze podłoże: na ile zarządzanie środowiskowe wpisało się trwale w system zarządzania firmą i pozostanie w niej na lata, a ile z tego przepadnie z odchodzącą modą.

Odpowiedzi należy odczytać rozumiejąc cel i sens funkcjonowania przedsiębiorstwa: pozostanie z ekologii to, co się opłaca. Pewne jest, że CSR i zarządzanie ekologiczne pomagają przedsiębiorcy ogarniać trudną rzeczywistość.

1. Środowiskowe wyzwania pojawiają się bez jakichkolwiek zapowiedzi i tylko odpowiednie przygotowanie w firmie sprawia, że nie jest ona zaskoczona zmianą przepisów prawnych, obowiązków ewidencyjnych, ceną energii, czy zachowaniem konsumentów. Sklep wprowadza płatne torby na zakupy i zarabia na czymś, na czym do tej pory tracił.
2. Nie opłaca się wdrażać drogich systemów ISO czy EMAS, ani liczyć emisji klimatycznych, gdy firma nie posiada własnych zakładów produkcyjnych a klienci nie widzą takiej potrzeby.

Pomimo trudności i niejasności w postrzeganiu rezultatów zarządzania ekologicznego w firmie, sam fakt jego istnienia jest godny uwagi. Wartość ekologii w biznesie polega na tym, że dotyczy kwestii fundamentalnych. Dlatego, jeśli od początku jest odpowiednio prowadzone i oparte na filozofii zrównoważonego gospodarowania, ma szansę przetrwać. Piramida postępowania jest następująca: najpierw uczynić wszystko, by działać zgodnie z prawem, następnie minimalizować swój wpływ na środowisko naturalne, potem inwestować w to środowisko i ekologiczne produkty, by końcu podejmować działania filantropijne czy programy wolontariatu.

WNIOSEK dla wytrwałych

Podejmując decyzje biznesowe związane z ekologią polskie przedsiębiorstwa powinny zachowywać zdrowy rozsądek. Konieczne jest znalezienie równowagi miedzy ograniczaniem własnego wpływu na naturę a opłacalnością ekonomiczną planowanych i realizowanych rozwiązań w firmie. Tylko takie projekty, w których nie ma przegranych, można nazwać sukcesem. Projekty, w których wygrywa i środowisko i biznes.

Katarzyna Dulko

Więcej na ten temat: EKOmarketing