Praktyki znane (i lubiane) przez firmy w Polsce, które zaczynają przygodę z eko-biurem to w większości:
1. Zakupy papieru z makulatury do biur
- na przykład papieru z certyfikatami: ISO 14001, ISO9001, Blue Angel, FSC (Forestry Stewardship Council: Forest management and Chain-of-custody), EU Flower (EU Ecolabel) bądź eukaliptusowego z międzynarodowymi certyfikatami ISO 14001, FSC, SWF;
- zakup kopert oraz innych materiałów z papieru makulaturowego, a także kalendarzy z papieru TCF
Ocena Redakcji: Mimo tego, że oferta papieru ekologiczne na polskim rynku jest bardzo szeroka i wciąż jest poszerzana, wieku pracowników biurowych wciąż woli biały lśniący papier w drukarce. Wprowadzanie makulatury w Polsce ma walor wizerunkowy (pokazuje liderowanie i innowacyjność) oraz ekonomiczny (jest tańsze). Plus zatem dla wszystkich, którzy to robią!
2. Segregacja odpadów w biurze:
- łatwo dostępne dla pracowników pojemniki na: papier, szkło, plastik, odpady wielkogabarytowe, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, baterie, tonery i tusze;
- odbiór zużytych materiałów eksploatacyjnych (tonerów) przez wyspecjalizowane organizacje;
- segregacja i odzysk odpadów technologicznych, papieru, butelek plastikowych, a także system odzysku wody;
- w aneksie kuchennym pojemniki z podziałem na odpady organiczne, szkło, plastik i papier;
- wymiana dokumentów oraz przesyłek pomiędzy działami, do których wykorzystuje się specjalne koperty, tzw. do wielokrotnego użytku;
- do tzw. Stacji Ekologicznych w każdym oddziale trafiają odpady podlegające recyclingowi lub utylizacji: zużyte cartridge z drukarek, tonery czy płyty CD;
Ocena Redakcji: Segregacja odpadów, jeśli jest sprawnie zorganizowana z administracją i firmami sprzątającymi jest efektywna i logiczna dla każdego biura. Obyśmy już więcej nie musieli się nią chwalić, gdyż powinna być normą a nie wyróżnikiem.
3. Zakupy wody mineralnej
- woda z dyspozytorów - całkowita rezygnacja z kupowania wody w plastikowych butelkach;
- woda mineralna zamawiana w butelkach szklanych tylko na wymianę;
Ocena Redakcji: Nowy temat w polskich biurach - a tak prosty, logiczny i tani. Polecamy!
4. Elektroniczny obieg dokumentów i inne elektro-innowacje:
- wymiana maszyn: drukarek, kopiarek na urządzenia wielofunkcyjne z systemami energooszczędnymi;
- oszczędności prądu poprzez zastosowanie energooszczędnych laptopów u 90 % pracowników firmy;
- tradycyjne oświetlenie zostało zastąpione energooszczędnym oraz rozpoczęte zostały działania nad wdrożeniem systemu zarządzania energią, który mierzy i optymalizuje zużycie prądu. Część naszych sklepów została także wyposażona w nowoczesne, energooszczędne meble chłodnicze;
- obieg elektroniczny dokumentów realizowany w zakresie dokumentów księgowych (m.in. faktury, dokumenty majątkowe), obsługi HR (urlopy, delegacje) oraz wniosków zakupowych - całość obiegu wspomaga flota urządzeń wielofunkcyjnych oraz system faksu elektronicznego;
- standaryzacja platformy biurowej, w ramach, której funkcjonuje nowoczesna flota wielofunkcyjnych urządzeń drukujących, pozwalająca pracownikom na wprowadzanie do obiegu dokumentów w formie elektronicznej, eliminując konieczność wielokrotnego ich powielania (np. pisma wg rozdzielnika);
- system faksu elektronicznego, dzięki któremu możliwe jest odbieranie faksów poprzez skrzynkę e-mail bez potrzeby ich drukowania;
Ocena Redakcji: Konieczny trop dla wszystkich dużych organizacji - z reguły więcej ma wspólnego z oszczędnościami w działach finansowych oraz inwestycjami w sprzęt i wspomaganie procesów IT niż z ekologią czy CSR, ale i tak warto pochwalić.
5. Wewnętrzne akcje edukacyjne:
- komunikacja ekologiczna tworzy swoisty
rodzaj więzi, nić porozumienia, budowanie tożsamości w firmie. To także kwestia reputacji firmy;
- cykliczne akcje informacyjne związane z ograniczaniem zużycia energii elektrycznej i wody;
- specjalne plakietki informacyjne jak dbać o ochronę środowiska, przypominają o tym by gasić światło w sytuacjach, gdy jego użycie nie jest konieczne, oszczędnie gospodarować zużyciem energii,
- dobre nawyki z pracy mogą stać się częścią naszego stylu życia. Chodzi o to żeby poza biurem, także pamiętać o tych zachowaniach;
- program „Nowy pomysł” każdemu umożliwia wprowadzenie innowacyjnego rozwiązania. Co roku wszystkie oddziały wyznaczają i planują jak osiągnąć nowe ekologiczne cele, narzędziem, które pomaga nam zdiagnozować możliwe obszary do poprawy są regularne audyty - zarówno wewnętrzne jak i zewnętrzne, prowadzone przez niezależne firmy audytorskie;
- ochronę środowiska zaliczyliśmy do najważniejszych wartości, którymi kieruje się nasza firma, znajduje się ona również w zapisach Kodeksu Etycznego
Ocena Redakcji: Marchewka zamiast kija - to działa! Błędem jest jednak powielanie tego, co już na rynku istnieje, ponieważ pracownicy sceptycznie odnoszą się do nudnych akcji bez polotu.
Raport eko biuro - Czy polskie biura są ekologiczne? - do ściągnięcia tutaj
Ten krótki raport ma na celu pokazanie dobrych praktyk związanych z ekologicznymi postawami i inicjatywami, które mają miejsce w polskich biurach.
Autorzy (OfficeWarriors.pl dla marki TB Print) zadali sobie kilka pytań:
• Czy w polskich firmach myśli się o recyclingu?
• Jak wygląda oszczędzanie energii i korzystanie z wielofunkcyjnych urządzeń?
• Czy w odpowiedni sposób wykorzystywane jest światło dzienne i klimatyzacja?
• Jakie inne proekologiczne praktyki biurowe, które wyróżniają się spośród wielu innych, posiadają polskie firmy?
Jak podają autorzy, bardzo istotne jest, żeby firma nie tylko posiadała eko-procedury, ale także potrafiła do nich przekonać pracowników. Jasna informacja i kilka prostych zasad może przynieść pozytywny efekt. Bycie ekologicznym w biurze łączy się jednak nie tylko z używaniem papieru z recyklingu czy rewolucją w obiegu dokumentów przez zastąpienie papierowych elektronicznymi. Nawet zmiana czcionki w dokumentach firmowych (np. na Century Gothic) pozwala zaoszczędzić aż 30 procent tuszu do drukarki!
Opracowanie fragmentów raportu: redakcja Mój Ogrodnik