Krakowska IKEA ma w temacie zrównoważonego rozwoju wiele do powiedzenia

IKEA, największa na świecie firma z artykułami wyposażenia domu, kolejny raz wspiera akcję Godzina dla Ziemi WWF. Symbolicznie, w sobotę 31 marca o 20:30 zgaśnie oświetlenie w sklepach i centrach handlowych IKEA w Polsce. W ramach współpracy IKEA i WWF w Polsce, firma przekaże na rzecz organizacji ekologicznej 1 zł od każdego sprzedanego w dniach 26 marca do 1 kwietnia 2012 r. produktu oświetleniowego LED.
IKEA wspiera dzialania proekologiczne w Polsce IKEA wspiera dzialania proekologiczne w Polsce

Już po raz szósty Godzina dla Ziemi WWF zjednoczy setki milionów ludzi na całym świecie, którzy poprzez symboliczny gest zgaszenia światła na jedną godzinę pokażą, że los środowiska nie jest im obojętny. Do akcji przyłączą się wszystkie sklepy IKEA w Polsce, w tym IKEA Kraków, oraz centra handlowe Inter IKEA Centre Group Poland w Warszawie, Wrocławiu, Poznaniu, Gdańsku, Katowicach i Łodzi. Wyłączone zostanie podświetlenie elewacji, reklam i logo. W tygodniu trwania akcji (od 26 marca do 1 kwietnia), IKEA przekaże na rzecz organizacji WWF 1 zł od każdego sprzedanego w tych dniach produktu oświetlenia LED.

Przyłącz się do Godziny dla Ziemi WWF 2012

„Godzina dla Ziemi WWF to ważny symbol ekologicznej świadomości, nie tylko w kwestiach oszczędzania energii. W IKEA traktujemy zrównoważony rozwój jako podstawę naszej działalności – każdego rodzaju i na każdym etapie. Dzięki temu możemy oferować klientom unikatowe rozwiązania z zakresu zrównoważonego życia w domu” – mówi Katarzyna Dulko-Gaszyna, kierownik ds. odpowiedzialności społecznej i ochrony środowiska w IKEA Retail w Polsce.

***

Działania na rzecz zrównoważonego rozwoju idealnie sprawdzają się w lokalnych warunkach. Przykładowo, w sklepie w Krakowie dotyczą one nie tylko ochrony klimatu i oszczędzania energii, ale również promocji (propagowania, rozpowszechniania) zrównoważonego stylu życia.

>>> Podstawa to energooszczędny budynek

Podczas zakończonej we wrześniu 2011 roku rozbudowy sklepu wprowadzono wiele innowacyjnych rozwiązań zmniejszających energochłonność budynku. Są to m.in. zainstalowane na dachu krakowskiej IKEA panele słoneczne, świetliki dachowe umożliwiające wykorzystanie światła słonecznego do oświetlenia wnętrza obiektu oraz system sterowania oświetleniem BMS, który dostosowuje natężenie wykorzystywanego światła do różnych potrzeb obiektu. Sklep wdraża również system magazynowania chłodu w basenach wody przeciwpożarowej, który pozwala na wykorzystywanie zgromadzonych nadwyżek jako dodatkowego źródła chłodzenia w dzień. Ciepło emitowane z samego budynku, np. z rejonu restauracji, wykorzystywane jest do wstępnego podgrzania powietrza.

>>> Śmieci? To nie problem!

Dzięki wstępnej segregacji odpadów u źródła, a następnie dalszemu ich podziałowi, w IKEA Kraków segregowanych jest ponad 40 frakcji. W proces ten włączeni są nie tylko pracownicy, ale również klienci sklepu, którzy korzystają ze specjalnie oznaczonych pojemników. „Centrum segregacji odpadów”, wyposażone jest w belownice i prasokontenery, pozwalające na poprawne „odsortowanie” 90 proc. wszystkich generowanych w IKEA Kraków odpadów. Planowane są dalsze modernizacje i usprawnienia tego systemu.

Godzina dla Ziemi WWF 2012 Godzina dla Ziemi WWF 2012

>>> Klienci edukowani

„Inwestycje w technologie pozwalające ograniczyć zużycie energii w sklepie oraz efektywna gospodarka odpadami każdego dnia potwierdzają, że funkcjonowanie zgodne z założeniami zrównoważonego rozwoju przynosi pozytywne efekty (na wielu poziomach, również finansowym) nie tylko dla środowiska i ludzi, ale również dla „stanu naszej kieszeni”. Teraz wspólnie chcemy podzielić się tą wiedzą z naszymi klientami, pokazać jak można funkcjonować w swoich „czterech kątach szanując środowisko” – opowiada Agata Czachórska, koordynująca działania proekologiczne w IKEA Kraków. „Każdy z klientów IKEA Kraków, niezależnie od płci, wieku, stanu rodziny, czy wielkości mieszkania odnajdzie coś dla siebie w rozwiązaniach i sposobach na zrównoważone życie w domu, które prezentuje IKEA”- dodaje Agata Czachórska.

IKEA „prowadzi” swoich klientów przez sklep komunikując najważniejsze tematy zrównoważonego rozwoju. Tzw. „Niekończąca się Lista” mówi o usprawnieniach, jakie IKEA wprowadza, by pozytywnie oddziaływać na ludzi i środowisko. We wnętrzach służących do ekspozycji asortymentu pokazane są rozwiązania pozwalające na ekologiczne i oszczędne życie w domu. Na szczególną uwagę zasługuje „Eko–wnętrze” – specjalnie wydzielona powierzchnia, na której powstało mieszkanie dedykowane osobom poszukującym praktycznych, proekologicznych rozwiązań i wskazówek.

„Staramy się przekazać naszym klientom, jak prosto jest wprowadzić małe „eko-zmiany” w stylu życia, w swoim domu, w rodzinie. Ważne jest to, by drobne proekologiczne czynności miały miejsce na co dzień w naszych domach” - tłumaczy Agata Czachórska.

Najnowszy Raport zrównoważonego rozwoju IKEA, 2011