Arena konkurencji: ochrona środowiska
Dzisiejszą areną walki o konsumenta jest przekonanie go do tego, że "nasze produkty są bardziej ekologiczne". Dlaczego? Jak się to ma do napojów? Przeciętna osoba (także w Polsce) już wie, że jest po części odpowiedzialna za to, że miliony codziennie wyrzucanych przez nas butelek plastikowych i metalowych puszek zalegają na wysypiskach, szpecą lasy i szlaki turystyczne w najpopularniejszych miejscach (przyrodniczych sic!) Azji). Niektóre z tych szlaków oficjalnie okrzyknięto "szlakami butelek coca-coli" - ale co się dziwić turystom, którzy w upale i skrajnej wilgotności przemierzają kilometry, i każdy dodatkowy gram plastiku jeszcze bardziej ich obciąża... No więc KONSUMENCI SĄ "ŚWIADOMI" - a przynajmniej żądają zmian.
Skład BIO
PlantBottle, czyli butelka roślinna koncernu Coca-Cola, która na półki sklepowe trafiła już w 2009 roku, zawiera do 30% materiału pochodzenia biologicznego. Konkurencja idzie dalej.
Pepsi ogłosiła właśnie, że jej nowa "zielona" butelka będzie pierwszą na świecie plastikową butelką PET wykonaną w całości z surowców roślinnych (w pełni odnawialnych, jak twierdzą). Butelka, która wejdzie do produkcji pilotażowej w 2012 r., będzie w całości nadawać się do recyklingu (razem z bazującym na ropie PET-em). Dzięki połączeniu procesów biologicznych i chemicznych, Pepsi zidentyfikowało metodę tworzenia takiej struktury molekularnej, która jest identyczna z tą z ropy naftowej (PET, politereftalan etylenu), więc butelka wygląda podobnie jak już istniejące, do których tak "przyzwyczajony jest konsument". Butelka jest wykonana z ekologicznych surowców, w tym trawy, kory sosny i kukurydzy. Pepsi jako firma przewiduje także znacznie zmniejszyć własną emisję dwutlenku węgla. W przyszłości firma spodziewa się poszerzenia używanych źródeł odnawialnych o kolejne, jak: skórka pomarańczowa, skórka ziemniaka, łuski i inne produkty uboczne z rolnictwa.
"PepsiCo jest w wyjątkowej sytuacji, gdyż jako jedna z największych na świecie firm spożywczych i napojów, postanowiła zainwestować w stworzenie z własnych produktów ubocznych rolnictwa źródło do produkcji bardziej korzystnych dla środowiska butelek na napoje. To zrównoważony model biznesowy, który realizuje w praktyce nasze cele" - powiedział Prezes i CEO firmy PepsiCo, Indra Nooyi.
Pepsi rozpocznie produkcję pilotażowej nowej butelki w 2012 roku. Po pomyślnym zakończeniu programu pilotażowego, firma zamierza wprowadzić innowację do produkcji masowej. "Dzięki zmniejszeniu uzależnienia od materiałów ropopochodnych i przy użyciu własnych produktów ubocznych rolnych jako surowca do nowych butelek, zrobimy postęp i odniesiemy podwójne zwycięstwo: dla środowiska i PepsiCo" - powiedział Conrad MacKerron z koncernu.
Info o innowacjach ; Zdjęcie okładkowej zielonej butelki pochodzi ze strony: D.Quartino .
Pozostaje pytanie o zasadność
Sprawa zmiany paradygmatu produkcji butelek plastikowych jest dobrym pomysłem, tylko i tak nie rozwiąże dwóch podstawowych problemów:
- konsument, który kupi butelkę biodegradowalną może pomyśleć, że tym bardziej może ją wyrzucić po spożyciu napoju w lesie ( w końcu jest bezpieczna!);
- sam fakt picia wody butelkowanej, przy braku inwestycji w dobrej jakości wodę z kranu, jest w swojej naturze aktem anty-ekologicznym. I żadne korekty na składzie czy wyglądzie butelki tego nie zmienią. Jeśli chcecie się więcej dowiedzieć na ten temat, zobaczcie film Annie Leonard o wodzie butelkowanej.
Projekt ekologiczny The Story of Stuff