Choć prawie 90 proc. szefów dużych polskich firm twierdzi, że ich przedsiębiorstwo jest społecznie odpowiedzialne, tylko jedna trzecia spośród nich przyznaje, że ma strategię działań w tym zakresie – wynika z badania przeprowadzonego przez TNS OBOP dla Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan i firmy doradczej Deloitte Polska.
Tylko 4 proc. badanych twierdzi, że prowadzenie społecznie odpowiedzialnego biznesu nie przynosi żadnych korzyści. Jacek Kuchenbeker, menedżer w dziale zarządzania ryzykiem Deloitte Polska, komentuje w komunikacie do mediów, że wdrażanie konkretnych rozwiązań z zakresu CSR i bezpośrednie ich powiązanie z działalnością biznesową ma ograniczony wymiar: ”CSR nadal – mimo odmiennych deklaracji co do sposobu jego rozumienia – traktowany jest dość płytko, bardziej wizerunkowo, niż jako element zarządzania ryzykiem społecznymi i środowiskowym, mającymi realny wpływ na funkcjonowanie przedsiębiorstwa”.
Z badania wynika, że dla menedżerów polskich firm synonimem CSR jest najczęściej działanie zgodne z prawem (67 proc.). Wskazali także: ”działanie w sposób przejrzysty” i ”dbałość o stabilne zatrudnienie”. Zapytani natomiast o największą korzyść, jaką przynosi im działalność społecznie odpowiedzialna, wskazują na kształtowanie pozytywnego wizerunku firmy i jej reputacji (70 proc. badanych). Na drugim miejscu wskazywali utrzymanie lojalności klientów oraz wiarygodności firmy (43 proc.).
Chociaż większość przedsiębiorców deklaruje, że działalność odpowiedzialna społecznie jest istotna w ich firmie, tylko niektórzy podejmują konkretne działania. W 36 proc. badanych firm został opracowany i wdrożony kodeks etyki. Mniej niż jedna trzecia firm posiada jakiś dokument, w którym spisana jest jej polityka społecznej odpowiedzialności, a tylko 28 proc. przedsiębiorstw posiada osobę odpowiedzialną za CSR.
Źródło: Puls Biznesu, print