Raport GRI, a może lepiej inwestycje w media społecznościowe

Twoja firma czy organizacja jest aktywna na polu społecznej i ekologicznej odpowiedzialności (sustainability, csr) i chcesz opowiedzieć innym "swoją historię". Stajesz przed dylematem: co byłoby lepsze dla twojej organizacji: rzetelny merytoryczny i cyferkowy raport oparty na przykład o międzynarodowe standardy GRI, czy może bezpośrednia kreatywna komunikacja społeczna w social mediach?
Komunikacja CSR: inna niż wszystkie Komunikacja CSR: inna niż wszystkie
Greenpeace jest popularny przez przekonującą merytorykę w połączeniu ze skandalem Greenpeace jest popularny przez przekonującą merytorykę w połączeniu ze skandalem
jak wypracować przekonujący wizerunek dla domowych produktów ekologicznych w Internecie? jak wypracować przekonujący wizerunek dla domowych produktów ekologicznych w Internecie?

Brytyjczycy wyprzedzają globalny rynek CSR-u (społecznej odpowiedzialności biznesu) o przynajmniej kilka lat, stąd nic dziwnego że już dawno wypracowali standardy odpowiedniej komunikacji w tej dziedzinie (If it matters, prove it. Best practice in sustainability communications. Radley Yeldar. Zanim jednak przyjrzymy się zasadom odpowiedzialnej i skutecznej komunikacji CSR w Internecie, musimy sami odpowiedzieć sobie na pytanie:

Jakiej komunikacji potrzebuje nasza organizacja?
Czy rzetelnej, inwestorskiej (konserwatywna polityka komunikacyjna), czy kreatywnej, innej od konkurencji, konsumenckiej, zabawnej, innowacyjnej?

Nie można porównywać jakościowo tych dwóch praktyk komunikacyjnych, ponieważ one mają inne założenia, metody, środki, narzędzia i przede wszystkim cele. Jeśli zatem wasza firma nie jest międzynarodowym koncernem, któremu do pełni szczęścia (i satysfakcji inwestorów) wystarczy cykliczny Raport CSR (na przykład bazujący na najwyższym możliwym poziomie aplikacji standardów GRI A+), bądźcie aktywni w Internecie i mediach społecznościowych.

Oto kilka złotych zasad: (za Radley Yeldar)

1. BE CLEAR - JASNO I SENSOWNIE:

Twoja historia musi być zgodna ze strategicznym kierunkiem, w jakim podąża twoja organizacja/firma, czyli najlepiej jakby bezpośrednio wiązała się z obszarem jej działalności biznesowej. Powinna być atrakcyjna i możliwa do opowiedzenia zarówno w 10 słowach, jak i 10 tysiącach słów - zależnie od potrzeb i odbiorców. Powinna być także charakterystyczna tylko dla Ciebie i Twojej organizacji - powielanie tego, co już jest na rynku to ogromna strata potencjału i czasu!

2. BE COMPELLING - PRZEKONUJĄCO KOMUNIKUJ

Bycie zaangażowanym w dobrze wymierzone cele nie jest łatwe - trzeba nieustannie odpowiadać na pytania i wątpliwości odbiorców, tłumaczyć, edukować, naprawiać własne błędy. Inaczej nie zdołamy zaangażować nikogo w nasze sprawy. Informacje podawane różnymi kanałami muszą być w dodatku idealnie dopasowane (stargetowane) do potencjalnych odbiorców, tak by nie czuli się zarzucani niechcianymi spamami i szybko przestali nas przyjaźnie postrzegać. Sprawna i intuicyjna nawigacja, a dodatkowo dawka humoru albo zaskoczenia - to podstawa w komunikacji w social mediach.

3. BE COMMITTED - POKAŻ SWOJE POŚWIĘCENIE

Prowadź w odpowiednim kierunku i pokaż swoje rzeczywiste zaangażowanie w daną sprawę. Puste hasła już dzisiaj nikomu nie wystarczą. Jeśli nie posiadasz wiedzy merytorycznej w danej działce, to szybko ją zdobądź, albo nie udzielaj się w danym temacie. Wyprzedzaj zmiany, podawaj pomysły na rozwiązania, dostrzegaj to, czego nie widać na pierwszy rzut oka - bądź liderem zmian! W końcu o to chodzi w całym zrównoważonym rozwoju!

4. BE CREDIBLE - WIARYGODNOŚĆ PONAD WSZYSTKO

Całkowita uczciwość w kwestiach zrównoważonego rozwoju jest o tyle ważna, że zrównoważony rozwój po prostu dotyka całego naszego życia. Jeśli segregujesz śmieci, a równocześnie na co dzień jeździsz autem terenowym albo zmieniasz garderobę trzy razy na sezon, nikt w tej branży nie potraktuje Cię poważnie. Oczywiście w pierwszej linii musisz się skupić na swoim biznesie (np. robiąc akcję ratującą pszczoły, omawiasz problem wymierania owadów, a nie wycinki drzew czy gospodarki odpadami), ale jeśli już wykraczasz poza niego i ogłaszasz swoje plany, życzenia czy roszczenia - bądź realistą! Nadmierna wiara w to, że w mig zmienisz świat nie jest wiarygodna - mierz zamiary na możliwości. W końcu rozwój zrównoważony ro zadanie na lata!

5. BE COLLABORATIVE - OD WSPÓŁPRACY NIE UCIEKNIESZ

Żeby wygrać, musisz wpuścić do środka tych z zewnątrz. Nazywamy ich Interesariuszami, ale w rzeczywistości chodzi po prostu o wszystkich którzy zechcą lub też powinni mieć swój udział w twoim sukcesie. Konsumentów, szefów, inwestorów, lokalnych działaczy, polityków, dziennikarzy, użytkowników Internetu. Daj im głos, pozwól się wypowiedzieć, skrytykować Cię lub pochwalić i upewnij się, że naprawdę ich słuchasz.

Nadal nie wiesz, jak zacząć? Włącz się tutaj: http://www.facebook.com/moj.ogrodnik

Opracowanie: Kasia Dulko, Redakcja Mój Ogrodnik