Wyślij list do LPP (właściciela marki Reserved) i skłoń firmę do większej przejrzystości i odpowiedzialności
Globalny rynek odzieżowy zdominowany jest przez duże firmy i sieci detaliczne. Ich sukces nie byłby możliwy bez przeniesienia większości produkcji do krajów słabiej rozwiniętych i o niższych standardach pracy. Ponad 60% światowej produkcji ubrań odbywa się w Azji (przede wszystkim w Chinach, Indiach, Bangladeszu, Sri Lance), gdzie zatrudnionych jest ponad sto milionów pracowników! Relokacja produkcji odzieży do tych krajów spowodowała możliwość obniżenia ceny nie tylko kosztem spadku jakości, ale przede wszystkim kosztem pracowników, których prawa są ustawicznie łamane.
Główne problemy, z jakimi zmagają się pracownicy, to:
nadmiernie wydłużony czas pracy, narzucane i nie opłacane należycie nadgodziny,
brak umów o pracę i zabezpieczeń socjalnych,
brak bezpieczeństwa i higieny pracy w fabrykach (niestosowanie odzieży ochronnej,
praca z toksycznymi substancjami, brak zabezpieczeń przeciwpożarowych,
zablokowane wyjścia ewakuacyjne),
głodowe wynagrodzenia,
odbieranie praw związkowych,
zły stan zdrowia i wycieńczenie pracowników,
molestowanie seksualne oraz psychiczne,
praca w ciągłym stresie.
Aby sprostać powyższym problemom i oczekiwaniom konsumentów, wiele międzynarodowych firm odzieżowych wprowadziło już odpowiednie mechanizmy gwarantujące poprawę warunków pracy. Pierwszym krokiem do polepszenia sytuacji jest zdecydowanie się na większą przejrzystość firmy i jej uczciwość wobec konsumentów. Informowanie o miejscach produkcji, warunkach pracy, stosowanych narzędziach społecznej odpowiedzialności biznesu (np. wprowadzanie etycznych kodeksów postępowania, współpraca ze związkami zawodowymi i organizacjami społecznymi, poddawanie się niezależnym kontrolom) stało się już standardem w wielu europejskich firmach odzieżowych.
Niestety, pomimo swojego marketingowego sukcesu, LPP, właściciel marki Reserved oraz Cropp, House, Mohito i Promostars, wciąż nie podjęło widocznych wysiłków na rzecz monitorowania i poprawy warunków pracy w fabrykach swoich dostawców. Koalicja Clean Clothes Polska (współtworzona przez takie organizacje jak Polska Akcja Humanitarna, Koalicja Karat i Polska Zielona Sieć) od 2 lat wzywa LPP i inne polskie firmy odzieżowe do większej przejrzystości i odpowiedzialności za warunki pracy przy produkcji sprzedawanych przez nie ubrań. Sądzimy jednak, że dopóki LPP nie zobaczy zainteresowania ze strony swoich konsumentów i konsumentek, nie podejmie żadnych znaczących kroków w kierunku wdrożenia zasad społecznej odpowiedzialności biznesu w swojej firmie.
Dołącz do akcji Clean Clothes Polska i wyślij list, który ma przekonać firmę o potrzebie większej przejrzystości i odpowiedzialności społecznej
LIST do LPP