Moda na interior landscaping

Zielone ściany, wyrafinowane koncepcje, ogrodowe fantazje w centrach handlowych i przemyślany dobór roślin celem uniknięcia syndromu "sick building" - o tych i innych aspektach nowoczesnego roślinnego urządzania dużych powierzchni Katarzyna Pabiańczyk - specjalnie dla Ogrodnika.


Projektowanie krajobrazu wnętrz (z ang. interior landscaping) stało się niezwykle popularne, także w Polsce. Rośliny stają się wizytówką miejsca i jednym z najważniejszych elementów dekoracji wnętrza. Szczególnie, że powstaje wiele koncepcji architektonicznych - dużych biurowców w polskich miastach - które wręcz proszą się o zieleń. W dodatku zieleń nowoczesną.

POTENCJAŁ WSPÓŁCZESNEJ ARCHITEKTURY

Galerie handlowe to wnętrza o ogromnej powierzchni, zgrupowanie sklepów z różnych branż i lokalów świadczących rozmaite usługi. Zakupy w galerii często nieodłącznie wiążą się z wielogodzinnym przebywaniem na jej terenie. Centra handlowe zyskują całkiem nowy wymiar - stają się miejscem nie tylko nabywania dóbr i usług, ale również miejscem relaksu i odpoczynku.

Rośliny stanowią integralną część nowocześnie zaprojektowanego wnętrza w galeriach handlowych. Wzbogacając takie pomieszczenie o elementy zieleni rozbija się potężną przestrzeń dzieląc ją na fragmenty i punkty odniesienia w postaci roślin. W ten sposób stwarza się przytulną atmosferę, która znacznie obniża poziom stresu. Zieleń ukrywa też mankamenty wynikające z funkcjonalności budynku.

Rośliny nadają unikalnej jakości wnętrzom - aranżują przestrzeń. Obok roślin kubłowych - okazałych i dominujących, pojawiają się kompozycje z roślin sezonowych - jako elementy wprowadzające barwę i charakterystyczne dla danej pory roku.

Kolejnym aspektem stosowania roślin żywych jest wrażenie troski o klienta poprzez spełnienie jego potrzeb estetycznych. Często żywe rośliny zastępowane są sztucznymi, które wymagają systematycznego czyszczenia, by nie wyglądały na zaniedbane. Sztuczna zieleń jest mniej atrakcyjna i może kosztować więcej niż żywe rośliny.
W ujęciu marketingowym, ważnym powodem stosowania roślin w centrach handlowych jest wywołanie pozytywnych wrażeń, a tym samym wydłużanie czasu przebywania w galeriach.

CO NAM ROBI DOBRZE?

Rośliny w pomieszczeniu wpływają korzystnie na jego klimat. Powodują wzrost wilgotności powietrza, która powinna kształtować się na poziomie 40-60%, zmniejszają stężenie pyłów w powietrzu, oraz zanieczyszczenia gazami. Obecność roślin wpływa na obniżenie temperatury powietrza i obniżenie poziomu hałasu.

Zieleń do obiektów publicznych musi być starannie dobrana. Szansę na sukces w sztucznym środowisku mają rośliny o niewielkich wymaganiach. Sprawdzonymi na zachodzie roślinami „piętra wysokiego” dla tego typu obiektów są m.in. figowce, palmy, bambusy.

ROZWÓJ BRANŻY

W ciągu ostatnich lat projektowanie krajobrazu wnętrz stało się dziedziną równie istotną jak kształtowanie krajobrazu. Branżą podlegającą modzie, wyznaczającą trendy, specjalizacją wyrosłą z potrzeb społeczeństwa na tle zmieniającej się rzeczywistości. Na ogromną skalę funkcjonuje obecnie wiele firm traktujących temat aranżacji przestrzeni żywym materiałem roślinnym jako synonim aktu sztuki. Przestrzeń budynku płynnie zespala się z budulcem roślinnym i tworzy kompletną, spójną całość.

WAŻNY MARKETING I ANALIZA TRENDÓW

Z uwagi na zmieniające się trendy i tendencję do daleko posuniętego eksperymentu – poszukiwane są nowe rozwiązania przestrzenne i mniej znane dla tej kategorii rośliny ozdobne. By rośliny w pełni mogły wykazywać swoje walory ozdobne, bujnie się rozwijać i stanowić trwały element dekoracji – muszą być starannie dobrane w zależności od modyfikacji wnętrza. Sztuka kształtowania krajobrazu wewnętrznego opiera się na gruntownej wiedzy, sprawdzonych rozwiązaniach, wiedzy technicznej i praktycznej. Inspiracje do interesującego zakomponowania roślinami wnętrza galerii można czerpać z przykładów aranżacji wnętrz innych pomieszczeń: (kawiarnie, restauracje, prywatne pomieszczenia, miejsca rozrywki). Zyskującym popularność rozwiązaniem przestrzennym są ogrody wertykalne (np. Patrick Blanc’s Vertical Gardens).

Tekst: Katarzyna Pabiańczyk