Zgodnie z najnowszą analizą przeprowadzoną przez American Express (Amex), klienci pokryzysowi (po kryzysie finansowym 2008-2009) wykazują rosnącą tendencję do żądania bardziej etycznego pochodzenia produktów, które kupują. Chcą bowiem uzyskać lepszą wartość za swoje pieniądze.
Badanie przeprowadzone na tysiącu brytyjskich konsumentów i opublikowane w sierpniu 2011 roku przez The Future Laboratory w imieniu firmy Amex, określa pięć nowych rodzajów konsumentów, którzy po pierwsze są coraz rozważniejsi, po drugie coraz ostrożniejsi w sklepie podczas zakupów. Jednym zdaniem, nie kupują byle czego.
Jedną z tych pięciu grup są tak zwani "Karmercialists", którzy angażują się osobiście i konsumencko na rzecz poprawy stanu środowiska naturalnego i etycznego handlu. Na pytanie, jakie czynniki wpływają na ich decyzje zakupowe, 44 procent z grupy określanej mianem "Karmercialists" odpowiada, że motywują ich do zakupu produkty nadające się do recyklingu lub po prostu produkty ekologiczne, 26 procent szuka całkowicie biodegradowalnych produktów, 38 procent chce kupować towary pochodzące z etycznego i sprawiedliwego handlu, a 26 procent czuje generalną presję społeczną, by być proekologicznym podczas zakupów. Raport przewiduje, że w związku z takim nastawieniem konsumentów, sprzedawcy będą musieli zwiększyć ilość informacji dotyczących środowiska naturalnego w swojej ofercie. Inaczej nie dopasują się do nowych potrzeb i stracą tych najbardziej zdeterminowanych.
"Zrównoważony rozwój i przejrzystość w handlu staną się symbolem statusu i narzędziem oceny marek dla konsumentów, ich odpowiednie wypozycjonowanie zostanie albo nagrodzone lub ukarane" - jak czytamy w Raporcie. Bardzo przewidywalne jest także to, że ludzie będą mogli korzystać ze swoich smartfonów i porównywać poziom zrównoważoności sklepów czy produktów. Rosnąca świadomość konsumentów na temat własnego wpływu z wyborów w sklepie zdecydowanie zwiększy rynek etycznych produktów. Na razie coraz więcej osoļ o tym myśli, wkrótce popłyną z tego decyzje finansowe.
Na razie etyczne zakupy pozostają tylko jednym z wielu czynników wpływających na zachowanie konsumenckie. Inne nowe pokryzysowe czynniki motywujące do wydawania pieniędzy to poszukiwanie promocji w Internecie, wspieranie społeczności lokalnych, i produkty zindywidualizowane.
Na podstawie: Post-recession consumers will want greener goods, says Amex , Jessica Shankleman, BusinessGreen