W centrum Warszawy, przy Rondzie Dmowskiego, uruchomiony został licznik pokazujący dramatyczne tempo wymierania pszczół w Polsce. W ten sposób marka Kujawski zainicjowała akcję społeczno-edukacyjną „Z Kujawskim pomagamy pszczołom”. Celem akcji jest zwrócenie uwagi na problem masowo ginących pszczół i edukacja na temat tego, w jaki sposób każdy z nas może się przyczynić do ratowania owadów zapylających 78% procent roślin na naszej planecie.
Dlaczego pszczoły?
O tym jak wielką rolę pełnią pszczoły w naszym życiu świadczy fakt, że zapylają rośliny, z których powstaje 1/3 żywności. Bez ich udziału wiele gatunków roślin nie mogłoby się rozwijać lub ich uprawy dawałyby niewielkie plony. Niestety od kilku lat pszczoły masowo giną. Już w latach 60 ubiegłego wieku zaobserwowano masowe wymieranie całych rodzin pszczelich w Stanach Zjednoczonych, gdzie w niektórych regionach zginęło nawet do 80 proc. pszczelich rodzin. W Polsce to zjawisko nie jest jeszcze tak nasilone, ale w niektórych regionach kraju nie przeżywa zimy 30 proc. rodzin pszczelich.
Pomimo olbrzymiego zaangażowania naukowców z całego świata nie udało się ustalić, jakie są przyczyny masowego wymierania pszczół. Zdaniem specjalistów mechanizm wywołujący ginięcie pszczół jest bardzo złożony i wynika z namnożenia się różnych czynników. Wymienia się wśród nich
skażenie środowiska, stosowanie chemii w rolnictwie, choroby pszczół, zmiany klimatyczne, a nawet promieniowanie emitowane przez telefonię komórkową.
„Kujawski z pierwszego tłoczenia to naturalny olej, który powstaje ze starannie wyselekcjonowanych nasion rzepaku. Aby te nasiona mogły powstać, kwiat rzepaku musi zostać zapylony przez pszczoły. Dlatego Kujawski, marka czerpiąca z natury i dbająca o środowisko naturalne, postanowiła zwrócić uwagę na znaczenie pszczół i pomóc je chronić, organizując akcję „Z Kujawskim pomagamy pszczołom”. W ramach akcji będziemy przede wszystkim edukować, jak każdy z nas może pomóc tym
pożytecznym owadom. Jednym z prostych sposobów jest zasadzenie na balkonie czy w przydomowym ogródku kwiatów przyjaznych pszczołom” – powiedziała Agnieszka Jastrzębska z firmy ZT Kruszwica, właściciela marki Kujawski.
Akcja jest realizowana w ścisłej współpracy merytorycznej z Białowieskim Parkiem Narodowym. Eksperci BPN, czerpiąc z bogatej tradycji bartnictwa Puszczy Białowieskiej, odtworzą w ramach akcji barcie dla ponad 100 tysięcy pszczół. „Barcie zostaną zasiedlone pszczołami rasy środkowoeuropejskiej linii M Augustowskiej, objętej programem ochrony dawnych ras w Polsce. Każdy będzie mógł obejrzeć „na żywo” funkcjonujące barcie, ich zewnętrzne wyposażenie, zobaczyć znak własności bartnika, obserwować pszczoły przylatujące i wylatujące z barci. Dzięki specjalnym tablicom informacyjnym będzie można poznać życie pszczół i pszczołowatych, historię bartnictwa w Puszczy Białowieskiej oraz szczegóły budowy barci i jej wyposażenia” – powiedział Zdzisław Szkiruć, dyrektor Białowieskiego Parku Narodowego.
We współpracy z BPN zostanie także ogłoszony konkurs na opracowanie scenariusza ekspozycji edukacyjnej o pszczołach i pszczołowatych. Marka Kujawski sfinansuje nagrodę dla zwycięskiej koncepcji wystawy oraz projekt wykonawczy ekspozycji. Efektem akcji będzie również opracowana
przez ekspertów BPN książka na temat pszczół i pszczołowatych, ich roli w ekosystemie, znaczeniu dla człowieka oraz prostych rozwiązaniach, które pomogą zachować różnorodność biologiczną w naszym najbliższym środowisku.
W akcję zaangażowali się także prof. Jerzy Wilde, Kierownik Zakładu Pszczelnictwa na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie i Maja Popielarska, autorka programów i książek poradnikowych na temat pielęgnacji roślin. Jako ambasadorzy akcji będą dzielić się swoją wiedzą i doradzą, w jaki sposób każdy z nas może uczynić swoje otoczenie bardziej przyjaznym dla pszczół.
Na stronie internetowej akcji www.pomagamypszczołom.pl znajdują się proste i praktyczne wskazówki, dzięki którym każdy może uczynić swoje otoczenie przyjaznym dla pszczół. Porady i ciekawostki na temat pszczół będą przydatne także w wirtualnym świecie. Uczestnicy akcji
„Z Kujawskim pomagamy pszczołom” mogą zakładać na stronie akcji wirtualne ogrody i pielęgnować je, dbając tym samym o dobre warunki życia dla pszczół. Na najlepszych ogrodników – przyjaciół pszczół czekają nagrody w postaci wycieczki do Białowieskiego Parku Narodowego. Prawdziwe i przyjazne pszczołom kwiaty będzie można zasadzić natomiast w Parku Kultury w Powsinie w niedzielę, 19 czerwca, podczas „Dnia Ratowania Pszczół”. Organizatorzy akcji wraz z Mają Popielarską będą edukowali, zachęcali do pomagania pszczołom i posadzenia w Parku lubianych przez pszczoły kwiatów.
Informacja:
ZT Kruszwica S.A. to największy w Polsce i jeden z największych w Europie Środkowej przetwórca nasion oleistych i producent tłuszczów roślinnych. Spółka specjalizuje się w produkcji olejów konfekcjonowanych, margaryn oraz tłuszczów dla potrzeb przemysłowych.